do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Suchy Las w 2023 r. były wpływy z podatku od nieruchomości, które wyniosły blisko 49,0 mln zł i stanowiły 25,5% łącznej kwoty zrealizowanych dochodów budżetu. Drugie co do wielkości były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie prawie 43,5 mln zł stanowiły 22,6% wszystkich dochodów gminy. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składa się łącznie na 72,7% wszystkich wpływów. Trzecim i czwartym najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Suchy Las w 2023 r. były wpływy z podatku od środków transportowych oraz wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, wykonane odpowiednio w wysokości 11,9 mln zł i 9,2 mln zł.
do roku 2022
W strukturze dochodów budżetowych Gminy Suchy Las w 2023 r. znalazły się również dotacje i środki pozyskane na inwestycje. Wartość zrealizowanych z tego tytułu dochodów w 2023 r. wyniosła 9.264.120,69 zł z czego 4.764.720,64 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 4.499.400,05 zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych. Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków, jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2023 r. Gmina Suchy Las najwięcej środków przeznaczyła na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wykonano je na poziomie niemal 64,7 mln zł, co stanowiło 30,7% budżetu wydatkowego. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast i gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych oraz funkcjonowaniem ośrodka pomocy społecznej. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wydano łącznie ponad 10,5 mln zł, co stanowiło 5,0% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze odegrały wydatki zrealizowane w ramach transportu i łączności (48,3 mln zł), tj. 22,9% budżetu wydatkowego. Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało niespełna 18,3 mln zł, co stanowiło 8,7% wydatków gminy.
do roku 2022
do roku 2022
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Suchy Las na koniec 2023 r. wyniosło prawie 76,4 mln zł i stanowiło 39,7% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia gminy spadła o 6,31% i jednocześnie o 3,16 pp. spadł udział zadłużenia w dochodach ogółem. Gmina sprawnie obsługuje swoje zadłużenie, co pozwala na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom wygenerowanej w 2023 r. nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.