Strategia Rozwoju Gminy
Na sesji 29 września 2022 r. radni podjęli decyzję o przyjęciu nowej strategii rozwoju gminy. Tym samym, zakończona została procedura przygotowania dokumentu i strategia weszła w życie. Wygaszona została dotychczasowa strategia rozwoju.
Nowy dokument zaprezentował dr Bartłomiej Kołsut, kierownik grupy roboczej ds. realizacji strategii rozwoju gminy z Zakładu Geografii Ekonomicznej Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM.
Wizja strategii rozwoju gminy Suchy Las 2030
– Jak dobrze tu mieszkać!
Wizja składa się z 9 kluczowych elementów, kładących nacisk na rozwiązania transportowe w tym drogowe, transport publiczny i infrastrukturę rowerową, na kierunek ekologiczny w tym przede wszystkim na rozwój odnawialnych źródeł energii, rozbudowę infrastruktury społecznej, co związane jest z przyrostem liczby mieszkańców. Dużą rolę w rozwoju gminy pełnić będzie rozwój przedsiębiorczości, zarówno na gruncie prywatnym, jak i wspierania jej przez samorząd.
Wizja generuje trzy podstawowe cele strategiczne, a następnie kierunki działań gminy Suchy Las do 2030 r.
1. Poprawa warunków transportowych
Realizacja strategicznych inwestycji drogowych.
Rozbudowa bezpiecznych dróg lokalnych.
Rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego.
2. Rozwój przedsiębiorczości i poprawa jakości życia
Rozwój usług publicznych (edukacja, kultura, sport, rekreacja).
Wsparcie aktywności gospodarczej.
Rozbudowa atrakcyjnych i bezpiecznych przestrzeni publicznych.
Aktywne wsparcie samoorganizacji społecznej.
3. Ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu
Ograniczenie emisji i rozwój OZE.
Rozwój terenów zieleni i racjonalna gospodarka wodna.
Rozbudowa infrastruktury wodno-ściekowej oraz odpadowej.
Najważniejszymi elementami wizji rozwoju gminy Suchy Las 2030 są:
1. Przebudowany układ transportowy
powinny zostać wykonane strategiczne inwestycje ponadlokalne (wiadukt w ciągu ul. Sucholeskiej, Nowa Obornicka, S11, północno-wschodnie obejście drogowe aglomeracji poznańskiej, obwodnica Biedruska), za które samorząd gminny nie odpowiada bezpośrednio, ale które może wspierać i w których może częściowo aktywnie uczestniczyć (każda z tych inwestycji musi przyjąć wariant lokalizacyjny akceptowalny z punktu widzenia skutków dla środowiska przyrodniczego i społeczności lokalnej); ponadto gmina będzie aktywnie rozbudowywać i modernizować drogi lokalne i osiedlowe.
2. Szybki i sprawny transport publiczny
oparty na Poznańskiej Kolei Metropolitalnej – transport metropolitalny będzie w większym stopniu skoncentrowany na przemieszczeniach zbiorowych, szczególnie poprzez wykorzystanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która będzie częściej i szybciej kursować; w ramach PKM będą także funkcjonować nowe przystanki, które zwiększą jej atrakcyjność dla mieszkańców gminy Suchy Las; ważnym uzupełnieniem dla transportu kolejowego będzie komunikacja autobusowa, działająca w oparciu o niskoemisyjny tabor, prowadzony przez gminną spółkę.
3. Rozbudowana infrastruktura rowerowa
wobec trudności w przemieszczaniu się autem, a także negatywnych konsekwencji transportu samochodowego, zwiększana będzie atrakcyjność alternatywnych, zeroemisyjnych lub niskoemisyjnych sposobów komunikacji, w tym szczególnie komunikacji rowerowej (nowe drogi rowerowe, rozwinięty Sucholeski Rower Gminny).
4. Wysokiej jakości zasoby przyrodnicze
środowisko przyrodnicze jest najważniejszym długofalowym priorytetem rozwojowym gminy, która stara się je chronić oraz adaptuje się do globalnych zmian klimatycznych; ograniczana jest emisja zanieczyszczeń do powietrza, powiększane są tereny zieleni, zwiększana powierzchnia biologicznie czynna, ograniczane straty w bilansie wodnym, a społeczna świadomość wpływu człowieka na środowisko – znacznie większa.
5. Aktywna społeczność lokalna
mieszkańcy czynnie uczestniczą w życiu społecznym gminy, działają liczne organizacje pozarządowe, jednostki pomocnicze są miejscem wymiany myśli i poglądów na temat rozwoju gminy i miejscowości, a samorząd gminny wspiera finansowo i organizacyjnie lokalną aktywność oraz konsultuje z nią strategiczne decyzje rozwojowe i przestrzenne.
6. Najbardziej przedsiębiorcza gmina powiatu poznańskiego
aktywność gospodarcza na obszarze gminy jest ciągle bardzo wysoka, mieszkańców cechuje ponadprzeciętny poziom przedsiębiorczości, a do gminnego budżetu wpływają wyższe dochody podatkowe (PIT, podatek od nieruchomości, od środków transportowych oraz CIT).
7. Wysoki udział odnawialnych źródeł energii oraz zmniejszenie skali emisji zanieczyszczeń
energia cieplna w gminie coraz częściej wytwarzana jest ze źródeł odnawialnych lub nieodnawialnych, ale emitujących niewielki poziom zanieczyszczeń (gaz ziemny), mieszkańcy i podmioty gospodarcze oraz publiczne stosują na większą skalę OZE, a budynki są budowane i remontowane w taki sposób, by zachowywały możliwie najniższy poziom strat ciepła.
8. Komfortowa zabudowa mieszkaniowa
gmina dostosowuje tempo przyrostu zabudowy mieszkaniowej (poprzez racjonalną politykę przestrzenną) do możliwości infrastrukturalnych i jakości życia obecnych mieszkańców, zwiększając jednocześnie poziom dostępności do wysokiej jakości środowiska i dobrze rozwiniętej infrastruktury technicznej i społecznej.
9. Rozwinięta infrastruktura społeczna
rozwój demograficzny gminy wymaga rozbudowy sieci infrastruktury społecznej, w tym szczególnie związanej z edukacją; gmina wymiernie rozwija system wsparcia usług opieki nad dziećmi do lat 3 oraz wychowania przedszkolnego; rozwój ten dostosowany jest do zmian w strukturze wieku oraz dominujących kierunków migracji i rozwoju demograficznego w poszczególnych jednostkach pomocniczych; ponadto gmina Suchy Las rozwija infrastrukturę społeczną, sportową i rekreacyjną, skierowaną do różnych grup społecznych (dzieci, młodzieży, osób pracujących, seniorów) w ramach lokalnych wspólnot sołeckich i osiedlowych.
Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy
Model struktury funkcjonalno-przestrzennej jest nowym elementem strategii rozwoju, wprowadzonym jesienią 2020 r. Zgodnie z zamiarem jego twórców, ma on być łącznikiem między systemem planowania strategicznego oraz systemem planowania przestrzennego.
Kierunki zmian funkcjonalno-przestrzennych w gminie Suchy Las przedstawiono obok. Ich obraz jest rezultatem prac diagnostycznych oraz dotychczasowych ustaleń i kierunków polityki przestrzennej gminy Suchy Las.
W opracowaniu kierunków zmian funkcjonalno-przestrzennych korzystano w dużym stopniu z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Proces opiniowania i konsultacji społecznych
Konsultacje projektu Strategii Rozwoju Gminy Suchy Las trwały jeszcze w 2021r.: od 29 października do 6 grudnia. Zaproszenie do udziału w konsultacjach projektu umieszczono:
na stronie internetowej Urzędu Gminy Suchy Las www.suchylas.pl, w zakładce Samorząd Gminny – Strategia Rozwoju https://www.suchylas.pl/category/strategia-rozwoju/,
w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Suchy Las bip.suchylas.pl,
na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Suchym Lesie.
Ponadto skierowano pisma do gmin ościennych oraz związków, w których uczestniczą. Lista adresatów: Gmina Czerwonak, Miasto i Gmina Murowana Goślina, Miasto i Gmina Oborniki, Gmina Rokietnica, Związek Międzygminny GOAP, Związek Międzygminny „Puszcza Zielonka”, ZM „Schronisko dla zwierząt”, „Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny”.
Wniosek o zaopiniowanie projektu Strategii skierowano również do Zarządu Województwa Wielkopolskiego oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
W toku przeprowadzonych konsultacji zorganizowano również otwarte spotkanie konsultacyjne w dniu 26 listopada 2021 r., realizowane stacjonarnie i drogą on-line. Do udziału w konsultacjach zaproszono m.in. radnych gminy Suchy Las oraz przedstawicieli Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.
W wyniku konsultacji wpłynęło 25 uwag od 6 podmiotów.
Zarząd Województwa Wielkopolskiego wydał pozytywną opinię dla projektu Strategii Rozwoju Gminy Suchy Las na lata 2022-2030.
Finansowanie działań strategicznych
Finalnie zakłada się przeznaczenie na działania strategiczne do 2030 r. kwoty ok. 300 mln zł.
Ostateczne ramy finansowe kluczowych działań i przedsięwzięć strategicznych będą dostosowane do pojawiających się możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Od tych możliwości będą także uzależniane decyzje co do zwiększenia skali zobowiązań – w przypadku pojawienia się okazji na pozyskanie środków zewnętrznych, zasadne jest zwiększenie zadłużenia (z zachowaniem wspomnianych wyżej ograniczeń). Jest ono także zasadne w przypadku realizacji kluczowych działań strategicznych ze środków własnych. Finansowe ramy działań strategicznych będą każdorazowo zapisywane w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie gminy w ramach zaplanowanego systemu realizacji strategii.