INFRASTRUKTURA

WODA i ścieki

Realizacja zadań związanych z gospodarką wodociągową i kanalizacyjną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Suchy Las. Do najważniejszych z nich należy:



Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.

1 224,08 tys.

m3 sprzedanej wody 

pitnej dla mieszkańców

0,74 km

nowej sieci 

wodociągowej

6 688

odbiorców wody

98,0%

budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej

839,73 tys.

m3 odebranych ścieków

od mieszkańców

2,14 km

nowej sieci

kanalizacyjnej

5 465

odbiorców ścieków

93,2%

budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej

31

awarii odnotowano w sieci 

wodociągowej

63

awarie odnotowano w sieci

kanalizacyjnej

Przyłącza do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
w Gminie Suchy Las w 2023 roku

Zadania z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Suchy Las wykonuje Aquanet S.A. w Poznaniu. Podstawowym przedmiotem działania spółki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie Gminy Suchy Las jest:


W 2023 r. w zakresie gospodarki wodociągowej i kanalizacyjnej wydatkowano środki z budżetu Gminy z przeznaczeniem na rozpoczęcie, kontynuację lub zakończenie następujących zadań:

Poznański Związek Spółek Wodnych na terenie gminy Suchy Las wykonał prace finansowane z:


Utrzymanie i konserwacja zbiorników retencyjnych oraz urządzeń podczyszczających wodę powierzona została Zakładowi Gospodarki Komunalnej Suchy Las Sp. z o. o. (w roku 2023 z budżetu gminy wydatkowano na ten cel: 115.018,71 zł).

energia elektryczna i ciepło

Realizacja zadań związanych z gospodarką energetyczną i cieplną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Suchy Las. Do najważniejszych z nich należy:



Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.

194 948 m.b.

długość sieci gazowej


w tym:


gazociągi -132 306 m.b.

przyłącza - 62 642 m.b.

4 485 szt.

ogółem liczba przyłączy gazowych

4 222 szt.

liczba przyłączy gazowych do budynków mieszkalnych

PSG Sp. z o.o., która jest operatorem i dostawcą gazu na terenie Gminy Suchy Las nie dysponuje danymi w podziale na poszczególne miejscowości.

8 029

odbiorców energii elektrycznej (gospodarstwa domowe)

ENEA Operator S.A., która jest operatorem i dostawcą energii elektrycznej na terenie Gminy Suchy Las nie posiada szczegółowych danych na temat liczby przyłączeń do sieci, w podziale na poszczególne miejscowości. Nie udostępniono również informacji na temat wielkości zużycia prądu.

Liczba odbiorców i zużycie energii elektrycznej w podziale na grupy taryfowe dla gminy Suchy Las za rok 2023

transport publiczny

wydatki na transport i łączność w 2023 r.

 48 310 094

+95,65%

do roku 2022

Transport i łączność w 2023 r. był drugim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania Gminy. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Gminę wyniosły  48.310.094 zł, co stanowiło 22,9% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Wydatki bieżące osiągnęły kwotę 14,1 mln zł i stanowiły 29,2% łącznych wydatków w tym obszarze. Rekompensata z tytułu usług transportu zbiorowego wyniosła blisko 10,9 mln zł. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje i remonty.

Struktura wydatków na transport i łączność w 2023 r.

lokalny transport zbiorowy

komunikacja autobusowa

6

Liczba linii 

autobusowych (w tym 1 nocna)

83,05

Długość linii 

autobusowych (w km) - na terenie gminy w jednym kierunku

W 2023 r. znaczące środki finansowe Gmina poniosła w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji gminnej na terenie Gminy Suchy Las, przeznaczono 10.877.288,65 zł. Zaspokojenie potrzeb z zakresu transportu publicznego mieszkańców Gminy Suchy Las jest realizowane przez ZTM Poznań. Na zakup biletów PEKA dla dzieci przeznaczono kwotę 71.400,00 zł.

Usługi publiczne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego w oparciu o umowę zawartą z ZTM w Poznaniu z 2017 r. realizuje Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o. ZKP Suchy Las w 2023 r. obsługiwało 6 linii autobusowych na trasach:

Ogółem pojazdy Spółki przejechały w 2023 r. dystans 1.301.530 km, a same usługi transportowe w ramach umowy z ZTM w Poznaniu objęły 1.043.343,40 km.

W roku 2023 kupiono 4 pojazdy o wartości łącznie 2.140.315,69 zł:

Stan środków trwałych w budowie na 31.12.2023 r. wyniósł 320.186,26 zł. Są to wydatki związane z budową bazy (budynek warsztatowo-biurowy). Firma jest przygotowana do realizacji takiego celu tylko i wyłącznie przy wsparciu finansowym z zewnątrz. Możliwość udziału w projekcie unijnym dałaby szanse odbudowy bazy komunikacyjnej. Brak tej inwestycji mocno wpływa na dalszy rozwój Spółki.

Opracowany w roku 2022 nowy projekt, który zakładał zakup 1 niskoemisyjnego autobusu, w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: nr POIS.11.04.00-00-0003/22, działanie: 11.4 Transport miejski, został w całości zrealizowany i zweryfikowany, a środki z dofinansowania w wysokości 1.360.000,00 zł ( 85% całkowitych kosztów inwestycji) wpłynęły na konto Zakładu Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o. w dniu 27 grudnia 2023 r.

Spółka, jak i Gmina oraz ZTM Poznań wykazują wolę kontynuowania współpracy w zakresie modelu organizacji publicznego transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej, przy zmienionych względem dotychczasowych podstawach prawnych, tj. opierając się o zapisy art. 214 ust. 1 pkt. 13) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. Dlatego też w roku 2023 dokonano zmiany aktu założycielskiego Spółki celem dostosowania do wymogów zawartych w ww. ustawie. W dniu 22 grudnia 2023 r. podpisano nową umowę (ZTM.EZ.3313.28.2023) z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu umożliwiającą kontynuację współpracy.

komunikacja kolejowa

W 2023 r. wydatkowano środki w kwocie 359.015,00 zł na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących - Poznańska Kolej Metropolitalna.

W dniu 10 października 2019 r. Województwo Wielkopolskie, Stowarzyszenie Metropolia Poznań oraz gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej, w tym Gmina Suchy Las, zawarły porozumienie w zakresie podejmowania wspólnych działań zmierzających do uruchomienia połączeń w ramach publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na linii komunikacyjnej Poznań Główny -  Rogoźno, Rogoźno - Poznań Główny. Zgodnie z zawartym porozumieniem, które miało charakter intencyjny, powiaty oraz gminy zadeklarowały partycypację w finansowaniu połączeń kolejowych na ww. linii komunikacyjnej.

Odpowiadając na rosnące potrzeby podróżnych zaplanowano od 2024 r. wprowadzenie kolejnych trzech dodatkowych par pociągów na odcinku Poznań Główny – Rogoźno (Oborniki Wlkp.) Ponadto porozumienie to zostanie rozszerzone na lata 2025 i 2026. Powyższe działanie, zgodnie z zasadą solidaryzmu, na której opiera się projekt dotyczący Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, będzie współfinansowane przez jednostki samorządu terytorialnego położone wzdłuż wskazanego odcinka linii kolejowej. 

gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizacja ruchu drogowego

5,77

Długość nowo wybudowanych i wyremontowanych dróg gminnych (w km)

52

Liczba nowych 

lamp ulicznych

2,41

Długość wybudowanych 

chodników (w km)

396

Liczba wymienionych

lamp ulicznych

6,79

Długość nowowybudowanych ścieżek rowerowych (w km)

21

Liczba nowych publicznych miejsc parkingowych

Zadania inwestycyjne oraz remonty zrealizowane w obszarze dróg publicznych, chodników, ścieżek rowerowych oraz oświetlenia ulicznego szczegółowo opisano w zakładce Inwestycje i remonty.

Na terenie Gminy funkcjonuje system wypożyczania rowerów – Sucholeski Rower Gminny.

Sezon rowerowy trwa od 1.04.2023 r. do 31.10.2023 r.

Liczba rowerów: 12 sztuk nowej generacji.  

W 2020 r. w ramach projektu pn. "Budowa ścieżki rowerowej na ulicy Łagiewnickiej w Złotnikach, Gmina Suchy Las” (współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020) zakupiono pierwsze 10 rowerów 4 generacji (bezstacyjnych), w kolejnych latach ze środków gminnych zakupiono kolejne 2 rowery.


Strefy wypożyczenia/zwrotu roweru gminnego (system obejmuje miejscowości Suchy Las, Złotniki Wieś i Jelonek) :  


Koszty: obsługa systemu, BOK, aplikacja, serwis i naprawa (w tym zakup części) oraz relokacja – łącznie 35.389,75 zł.   

 2 925 km

Łączny dystans pokonany w 2023 r.

790

Łączna liczba przejazdów w 2023 r.

278

Liczba zarejestrowanych użytkowników w 2023 r.

777 h

Łączny czas wypożyczeń roweru gminnego w 2023 r.

GOSPODARKA nieruchomościami

Realizacja zadań związanych z gospodarką energetyczną i cieplną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Gminy Suchy Las. Do najważniejszych z nich należy:


Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.

wydatki na gospodarkę mieszkaniową w 2023 r.

  4 511 326

+7,95%

do roku 2022

Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2023 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie wyższym o 332.247,11 zł. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2023 r. przez Gminę wyniosły  4.511.325,86 zł, co stanowiło 2,1% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Wydatki bieżące na gospodarkę mieszkaniową (blisko 2,4 mln zł) stanowiły 52,6% wszystkich wydatków.

Wydatki bieżące poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2023 r. objęły m.in.:

Najem gruntów na potrzeby Gminy Suchy Las w 2023 r. 

Najem lokali na potrzeby Gminy Suchy Las w 2023 r. 

Gmina Suchy Las jest właścicielem budynku mieszkalno-usługowego zlokalizowanego przy ul. Szkolnej 2 (2 mieszkania) w Chludowie oraz posiada udziały w następujących budynkach mieszkalnych:


Ponadto, Gmina zaspokaja potrzeby lokalowe swoich mieszkańców poprzez najmowanie lokali mieszkalnych, które następnie udostępniane są uprawionym mieszkańcom na zasadzie podnajmu socjalnego lub komunalnego. Przy współpracy ze spółką komunalną ZGK Suchy Las Sp. z o.o. na bieżąco wykonywano remonty i naprawy oraz zostały przeprowadzone wymagane przeglądy i konserwacje. Na zakup usług remontowych wydatkowano w 2023 r. 20.317,41 zł.

6

Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2023 r. wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy

0

Liczba zawartych umów podnajmu socjalnego i komunalnego (stan na 31.12.2023 r.)

0,0

Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)

2,0

Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe - stan na 31.12.2023 r. (ha)

1,5

Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe - stan na 31.12.2023 r. (ha)


mienie komunalne

GRUNTY KOMUNALNE

Według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. Gmina Suchy Las posiada ogółem 433,8247 ha gruntów komunalnych: 

W skład gruntów gminnych wchodzą:

OBIEKTY KOMUNALNE

Budynki mieszkalne

Budynki, lokale niemieszkalne i inne

W okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. w stanie mienia komunalnego nastąpiły następujące zmiany w zakresie środków trwałych, o których w powyższej tabeli - przyjęto na stan 4 wiaty rowerowe

Obiekty szkolne

Obiekty przedszkolne

Gminne biblioteki

Biblioteka znajduje się w Suchym Lesie w Centrum Kultury i Bibliotece Publiczej (CKiBP) przy ul. Szkolnej 16. Obecnie posiada dwie filie: w Złotnikach przy ul. Dworcowej 2 i w Chludowie przy ul. Szkolnej 2.

Świetlice

Dla celów funkcjonowania świetlicy osiedlowej na Osiedlu Grzybowym Gmina wynajmuje lokal przy pl. Grzybowym 16 w Złotnikach. Ponadto na potrzeby funkcjonowania świetlicy w Jelonku Gmina wynajmuje lokal przy ulicy Sosnowej 20.

W dniu 15 listopada 2023 r. zawarto umowę na lokal przy ulicy Nektarowej 21 w Suchym Lesie dla celów funkcjonowania świetlicy. Lokal w trakcie adaptacji.

Obiekty sportowe i rekreacyjne

W okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. na stan mienia komunalnego w zakresie dotyczącym obiektów sportowych i rekreacyjnych przyjęto:


Obiekty służby zdrowia

Budynek przychodni lekarskiej mieści się w Chludowie przy ulicy Poznańskiej 10 (w budynku mieszczą się 4 lokale użytkowe stanowiące własność Gminy Suchy Las, w tym 3 lokale związane ze służbą zdrowia i 1 lokal - klub AA).

Inne obiekty komunalne

W okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. na stan mienia komunalnego w zakresie dotyczącym środków transportu przyjęto 1 samochód osobowy na potrzeby Referatu Ochrony Środowiska.

działalność w zakresie telekomunikacji

Za telekomunikację na terenie Gminy Suchy Las odpowiada spółka GCI Sp. z o.o. Spółka od 18.08.2011r. posiada również status operatora telekomunikacyjnego i jest zarejestrowana pod numerem 9672.


Zakres działania GCI obejmuje:


GCI sp. z o.o. w 2023 roku prowadziła realizację następujących inwestycji:


W 2023 r. spółka wybudowała 213 nowych przyłączy, co przekłada się na ogólny wynik wszystkich przyłączy na terenie Gminy w ilości 1879 gospodarstw domowych korzystających z usług operatora działającego pod marką IPGO.