Przestrzeń publiczna
Procedowane i uchwalone miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
166
Liczba MPZP
obowiązujących
1
Liczba planów
uchwalonych
9096,5
Powierzchnia objęta
MPZP (ha)
78,52%
Powierzchnia gminy
objęta MPZP
Odpowiednie zarządzanie przestrzenią w gminie ma bardzo duże znaczenie dla utrzymania porządku przestrzennego, a uchwalanie nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ma korzystne długotrwałe efekty.
Od kilkunastu lat regularnie zmniejsza się liczba wydawanych decyzji o warunkach zabudowy — w 2023 r. wydano ich 21. Wydano także 5 decyzji dotyczących inwestycji celu publicznego.
Zmiany w sferze zarządzania przestrzenią Gminy Suchy Las przyczyniają się do usprawniania procesów inwestycyjnych. Nowe plany miejscowe wpływają korzystnie na zagospodarowanie niezabudowanych jeszcze terenów. W 2023 r. w Gminie Suchy Las przyjęto 1 nowy MPZP wskutek podjęcia nowej uchwały. Nie zmieniono natomiast żadnego obowiązującego MPZP.
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego przyjęty w 2023 r. obejmował obszar:
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Jelonek – rejon ulic Złotnickiej i Sosnowej (Uchwała Nr LXIV/744/23 Rady Gminy Suchy Las z dnia 30 listopada 2023 r., Dz. Urz. Woj. Wielk. z dnia 20.12.2023 r. poz. 12229).
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Na terenie Gminy Suchy Las obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las zatwierdzone uchwałą nr LXV/349/98 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 czerwca 1998 r. (zwane dalej „Studium”), zmienione siedmiokrotnie następującymi uchwałami:
XLIV/424/2001 Rady Gminy Suchy Las z 12 lipca 2001 r.,
L/428/2006 Rady Gminy Suchy Las z 23 lutego 2006 r.,
XXXVIII/351/2009 Rady Gminy Suchy Las z 2 września 2009 r.,
XXXII/309/13 Rady Gminy Suchy Las z 7 marca 2013 r.,
XI/116/15 Rady Gminy Suchy Las z 29 października 2015 r.,
XXIII/245/16 Rady Gminy Suchy Las z 27 października 2016 r,
XXXVIII/424/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 października 2021 r.
Zmiana Studium
Uchwałą nr XLI/464/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las przystąpiono do kolejnej zmiany Studium w granicach administracyjnych gminy Suchy Las, ze względu na:
zmiany w obowiązujący przepisach prawnych, w tym m.in.: zmianę ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wynikającą z art. 5 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1873) oraz z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 922) oraz zmianę Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. z 2021 r. poz. 2405),
konieczność aktualizacji uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego m. in.: weryfikacja lokalizacji terenów zamkniętych, układu komunikacyjnego, aktualizacja listy zabytków ujętych w ewidencji i rejestrze, w tym w celu określenia potrzeb i możliwości rozwoju gminy oraz w konsekwencji, przeanalizowania zmian w kierunkach zagospodarowania przestrzennego gminy,
konieczność weryfikacji wskaźników i parametrów terenów przeznaczonych do zabudowy,
wnioski mieszkańców odnośnie kierunków zagospodarowania przestrzennego, w tym dotyczące terenów rolniczych.
Projekt Studium został poddany weryfikacji przez pracowników Wydziału Nieruchomości i Planowania Przestrzennego pod kątem zapisów w części graficznej i części tekstowej oraz opracowania ekofizjograficznego.
W maju 2023 r. przeprowadzone zostały konsultacje społeczne. W tym czasie wszystkie zainteresowane osoby mogły wziąć udział w zorganizowanych przez Urząd Gminy Suchy Las konsultacjach. Głównym celem było poznanie opinii mieszkańców w sprawie projektu zmiany Studium w zakresie dotyczącym zmiany zapisów kierunków zagospodarowania przestrzennego. W ramach konsultacji zespół projektowy zorganizował spotkanie z mieszkańcami gminy, które odbyło się w Suchym Lesie. Na zaproszenie Rady Sołeckiej wsi Chludowo przedstawiciele zespołu projektowego uczestniczyli w zebraniu wiejskim. W Urzędzie Gminy działał punkt konsultacyjny, z którego skorzystało 13 osób, a za pośrednictwem poczty mailowej, na adres konsultacje@suchylas.pl wpłynęło 25 wiadomości zawierających uwagi, opinie i zastrzeżenia. Ponadto wpłynęło 19 opinii złożonych w formie papierowej.
Raport z konsultacji dostępny jest pod linkiem:
Dostępne jest również opracowanie przyjęte uchwałą nr LXVIII/793/2024 Rady Gminy Suchy las z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie oceny aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i planów miejscowych obowiązujących na terenie Gminy Suchy Las, które dostępne jest pod linkiem:
Aktualnie obowiązujące studium zostało zaskarżone przez osoby fizyczne do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który na posiedzeniu w dniu 30 września 2022 r. stwierdził nieważność uchwały w części obejmującej działki ewidencyjne: 616/1, 616/2, 615, 648, 261/1, 264,6, 216, 221, 167, 202, 222/4, 654/1, 654/2, 191, 209, 230 obr. Chludowo, 20, 21, 110, 78, 204, 194, 175/1, 175/2, 125/4, 187, 109/6 obr. Zielątkowo, 6 obr. Golęczewo.
Nieważność została stwierdzona w zakresie ustalenia dla tych działek, sklasyfikowanych w zaskarżeniu jako tereny rolnicze, zakazu lokalizacji nowych budynków oraz dopuszczenia rozbudowy istniejącej zabudowy o funkcji rolniczej tylko do maksymalnie 20% w stosunku do istniejącej zabudowy.
Na podstawie uchwały Nr LXVIII/793/24 Rady Suchy Las z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie oceny aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i planów miejscowych obowiązujących na terenie gminy Suchy Las, Rada Gminy Suchy Las przyjęła wyniki oceny aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i planów miejscowych obowiązujących na terenie gminy Suchy Las. Ponadto, w uchwale tej stwierdzono, że Studium uchwalone uchwałą nr LXV/349/98 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 czerwca 1998 r. ze zmianami, zachowuje aktualność pod warunkiem wykonania przez Wójta Gminy Suchy Las uchwały nr XLI/464/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las.
Warunki do inwestowania
Tereny inwestycyjne
Gmina Suchy Las jest terenem atrakcyjnym dla inwestorów, czego potwierdzeniem są, osiągane od lat, wysokie lokaty Gminy w rankingach dotyczących terenów przyjaznych dla biznesu.
Na potencjał Gminy składa się wiele czynników, m.in. położenie w odniesieniu do miasta Poznania, pokrycie terenu planami zagospodarowania przestrzennego czy też korzystna sieć połączeń drogowych i kolejowych. Takie uwarunkowania przyciągają przedsiębiorców, którzy chcą inwestować i rozwijać działalność gospodarczą na terenie naszej Gminy.
Gmina Suchy Las od kilku lat prowadzi Katalog Terenów Inwestycyjnych (KTI), w którym prezentuje nieruchomości, mogące stać się lokalizacją przyszłych inwestycji. Celem KTI jest skojarzenie potencjalnych inwestorów z właścicielami ww. nieruchomości. Katalog jest uzupełniany na bieżąco. Ogłoszenia zachęcające do współpracy z Urzędem Gminy Suchy Las są publikowane systematycznie w Gazecie Sucholeskiej.
Katalog Terenów Inwestycyjnych można obejrzeć pod adresem:
https://www.suchylas.pl/dla-przedsiebiorcow/katalog-terenow-inwestycyjnych/
oraz w siedzibie Urzędu Gminy Suchy Las przy ul. Szkolnej 13 w Suchym Lesie.
Nieruchomości na sprzedaż
Nieruchomości osób fizycznych
Golęczewo – działka nr 428/5,
Golęczewo – działki nr 427/4, 427/7,
Suchy Las – działka nr 799/16,
Złotkowo – działka nr 89,
Złotkowo – działka nr 86/1,
Złotniki – działka 276/44.
Nieruchomości Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa
Złotkowo – działka nr 100/14,
Złotkowo – działki nr 125/3, 125/6, 125/8, 125/9.
W 2023 r. inwestorzy, przedsiębiorcy oraz pośrednicy składali zapytania o dostępne nieruchomości na sprzedaż zarówno telefonicznie jak i mailowo.
Wsparcie przedsiębiorczości
Podatki dla przedsiębiorców obowiązujące w 2023 r.
Gmina zdecydowała się na utrzymanie niskich stawek podatku. Są one, w porównaniu do dopuszczalnych stawek maksymalnych, na wyjątkowo niskim poziomie, w szczególności stawki dla podatku od środków transportowych. Stanowi to wyraz dążenia władz Gminy Suchy Las do zwiększania potencjału gospodarczego i atrakcyjności inwestycyjnej gminy. Utrzymanie wysokości obowiązujących stawek zapewnia stabilność finansową gminy, a przy tym gwarantuje możliwość dalszego rozwoju.
Dogodne warunki dla prowadzenia biznesu potwierdza stały wzrost liczby podmiotów w rejestrze REGON, których w 2023 r. przybyło 838.
Gmina Suchy Las udziela również zwolnień z podatku od nieruchomości, w 2023 r. na podstawie uchwały Nr XXVIII/257/12 Rady Gminy SL z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości z tytułu realizacji nowych inwestycji zwolnionych było 8 firm na kwotę 424.210,00 zł.
Świadczenie usług reklamowo-promocyjnych wraz z prowadzeniem biura LARG OFFICE
LARG prowadzi stałą akcję promocyjną na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Lokalnej Agencji Rozwoju i Urzędu Gminy.
Wirtualne Biuro to usługa skierowana do wszystkich przedsiębiorców, którzy cenią sobie wygodę i nowoczesne rozwiązania. W spółce można wynająć adres, pod którym można założyć i prowadzić działalność gospodarczą.
Firma zarejestrowana w Suchym Lesie w taki sposób może korzystać m.in. z niskich stawek podatku od środków transportowych oraz innych ułatwień jakimi Gmina Suchy Las wspiera przedsiębiorców. Dodatkowo może korzystać z ułatwień w prowadzeniu nowej siedziby pod kątem administracyjnym.
W ramach usługi LARG OFFICE Agencja pomaga w obsłudze korespondencji tradycyjnej oraz e-mail, w tym wykonuje skany poczty przychodzącej.
Świadczenie usług w zakresie organizacji spotkań, konferencji, szkoleń i punktów konsultacyjnych
Spółka LARG wspiera rozwój mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, start’up, osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w gminie Suchy Las, poprzez realizację na ich rzecz kompleksowych usług konsultacyjnych, informacyjnych i szkoleniowych.
W ramach oferty Punktu Konsultacyjnego klienci wspierani są zarówno w obszarze edukacji biznesowej, jak i możliwości pozyskiwania zewnętrznego finansowania działalności. Konsultant pomaga dobrać optymalne formy wsparcia finansowego dla biznesu oraz wspiera w procesie realizacji procedur formalnych.
Punkt Konsultacyjny świadczy usługi informacyjno – konsultacyjne z zakresu:
transformacji modelu biznesowego (ukierunkowanego na sukces=zyski),
bezzwrotnego zewnętrznego finansowania z UE dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, jak i przedsiębiorców,
preferencyjnych pożyczek z UE (w tym JEREMIE 2, EKOenergrtyczna, obrotowa, hipoteczna płynnościowa, itp.) dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, jak i przedsiębiorców,
optymalizacji procesów głównych, pomocniczych oraz jakościowych,
zwiększania zysków poprzez dobrze zidentyfikowanych strategicznych klientów,
zwiększania dochodów poprzez odpowiednio dobrane kanały, narzędzia promocyjne,
zastosowania odpowiednich strategii marketingowych,
rozszerzenie rynku zbytu,
kształtowanie procesu sprzedaży w firmie,
wsparcia biznesowego – komunikacja, kooperacja online.
Lokalne standardy urbanistyczne
27 lutego 2020 r. Rada Gminy Suchy Las podjęła uchwałę nr XVI/198/20 w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych na terenie Gminy Suchy Las.
Uchwałą określono lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych realizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018 r., poz. 1496 ze zm.) na terenie Gminy Suchy Las. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Woj. Wielkopolskiego w dniu 17 marca 2020 r. pod poz. 2632 i obowiązuje od 1 kwietnia 2020 r.
W 2023 r. nie wpłynął żaden wniosek inwestora o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej.
Zieleń gminna i zadrzewienia
79,4
Powierzchnia gminnych gruntów leśnych (ha)
7 650,3
Powierzchnia terenów chronionych (ha)
204
Drzewa posadzone w 2023 r. (przez Referat Ochrony Środowiska oraz Referat Komunalny)
6 191
Krzewy posadzone w 2023 r. (przez Referat Ochrony Środowiska oraz Referat Komunalny)
pomniki przyrody
Na obszarze Gminy występują 24 pomniki przyrody:
1 pomnik przyrody nieożywionej (głaz narzutowy)
23 pomniki przyrody ożywionej (drzewa), w tym 3 grupy drzew:
grupa 2 drzew;
grupa 5 drzew;
grupa 85 drzew.
Ochrona zabytków i Opieka nad zabytkami
Gminny Program Opieki nad Zabytkami
Rada Gminy Suchy Las uchwałą Nr XXXIX/449/21 z dnia 25 listopada 2021 r. przyjęła Gminny Program Opieki Nad Zabytkami Gminy Suchy Las na lata 2022-2025.
w programie na lata 2022-2025 zawarto m.in. wykaz najcenniejszych zabytków na terenie gminy, cele i terminarz zadań w zakresie opieki nad zabytkami służących ograniczeniu procesu ich degradacji oraz doprowadzeniu do poprawy stanu ich zachowania,
Podjęto działania zwiększające atrakcyjność zabytków dla potrzeb społeczeństwa, turystyki i edukacji oraz wspierania inicjatyw sprzyjających przeznaczaniu środków finansowych na opiekę nad zabytkami. Uwzględniono rewitalizacje wybranych obiektów zabytkowych gminnych w drodze remontów finansowanych ze środków gminnych oraz dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych stanowiących własność prywatną,
zasady udzielania dotacji na prace konserwatorskie restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, prowadzone w 2023 r. określono w uchwale nr XXIX/317/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 stycznia 2021 roku podjętej na podstawie art. 81 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
ponadto przy sporządzaniu i zmianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, uwzględnia się uwarunkowania ochrony zabytków, natomiast w czasie realizacji inwestycji gminnych sprawowany jest ciągły nadzór archeologiczny.
Realizacja w 2023 r.:
Pozyskanie dotacji w wysokości 147.000,00 zł z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na prace konserwatorskie restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków: Bramy w zespole pałacowo-folwarcznym w Biedrusku. Remont bramy jest zaplanowany w 2024 r.
Pozyskanie dotacji w wysokości 900.000,00 zł na zadanie pn. Zachowanie dziedzictwa kulturowego wzorcowej wsi Golęczewo, gmina Suchy Las poprzez rewitalizację budynku dawnej remizy strażackiej.
Prace w zakresie wykonania dokumentacji koncepcyjnej zakończyły się w 2023 r. W tym samym roku udało się pozyskać dotację w wysokości 900.000,00 zł. Opracowanie dokumentacji wykonawczej i rozpoczęcie prac budowlanych w zakresie przebudowy i rozbudowy budynku jest planowane w 2024 r., a zakończenie prac w 2025 r.
Całkowity koszt zadania jest szacowany na ok. 2.000.000,00 zł.
Wspieranie finansowe właścicieli obiektów zabytkowych przy działaniach związanych z właściwym utrzymaniem i użytkowaniem obiektów – corocznie przyznanie dotacji celowych zgodnie z uchwałą Rady Gminy
W 2023 r. ogłoszono jeden nabór wniosków. W odpowiedzi na 9 wniosków o dofinansowanie udzielono 8 dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie gminy Suchy Las:
1) przy zabytku nr 1851/A – na naprawę i zabezpieczenie murów zewnętrznych, montaż okien (część zadania pn. "Remont, rozbudowa, przebudowa wraz ze zmianą sposobu użytkowania obory na budynek mieszkalny jednorodzinny") przyznano dotację w wysokości 30.000,00 zł.
2) przy zabytku nr 1849/A – na renowację elewacji i remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wymianę stolarki w budynku mieszkalnym i przyległym budynku garażowym (część zadania pn. "Renowacja elewacji i remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego z przyległymi budynkami - gospodarczym i garażowym") przyznano dotację w wysokości 50.000,00 zł.
3) przy zabytku nr 1863/A – na roboty budowlane w zakresie remontu dachu, remontu tynków wewnętrznych oraz wymiany stolarki (część zadania pn. "Remont i przebudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego") przyznano dotację w wysokości 60.000,00 zł.
4) przy zabytku nr 1865/A – na roboty budowlane w zakresie remontu dachu oraz wymiany okna (część zadania pn. "Remont i przebudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego") przyznano dotację w wysokości 60.000,00 zł.
5) przy zabytku nr 1890/A – na remont kapitalny budynku dawnego Zajazdu pod Złotą Gwiazdą w Golęczewie oraz przyległej sali tanecznej - etap V przyznano dotację w wysokości 35.000,00 zł.
6) przy zabytku nr 2004/A – Na kontynuację rewaloryzacji parku dworskiego w Chludowie - etap V przyznano dotację w wysokości 16.772,00 zł.
7) przy zabytku nr 2004/A – na remont fragmentu zabytkowego ogrodzenia parku w Chludowie – etap I przyznano dotację w wysokości 40.000,00 zł.
8) przy zabytku nr 2209/A – na wyeksponowanie i odtworzenie oryginalnych elementów parku i ogrodu przy budynku starego kasyna wojskowego w Biedrusku przyznano dotację w kwocie 38.228,00 zł.
Zbieranie oraz publikacja materiałów o historii Gminy Suchy Las
W 2023 r. na łamach „Gazety Sucholeskiej” publikowane były następujące artykuły dotyczące lub nawiązujące do lokalnej historii.
Zapowiedź obchodów w gminie 105. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
100 lat OSP Zielątkowo.
Pozyskaniu środków z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na rewitalizację bramy w zespole pałacowo-parkowym w Biedrusku.
Wspomnienie o Romanie Dmowskim i historii zakupu majątku w Chludowie.
Obchody wybuchu II wojny światowej w Łagiewnikach przy Pomniku Ofiar Faszyzmu.
Zapowiedź wycieczek krajoznawczo-historycznych po miejscowościach gminy – „Odkryj gminę Suchy Las” – Golęczewo, Chludowo, Biedrusko.
Produkcji filmowej dotyczącej zabytkowego kościoła w Chludowie.
Uroczystości w Biedrusku w 4. rocznicę odsłonięcia Narodowego Panteonu Powstania Wielkopolskiego.
Jubileusz 100-lecia OSP Suchy Las.
60-lecie KGW Zielątkowo.
Wielkopolska Wiosna Ludów – 1848 rok w gminie Suchy Las.
Sylwetki policjantów z okresu II Rzeczpospolitej.
Wywiad z autorem publikacji pn. „Krótka historia poligonu w Biedrusku”.
Prezentacja opracowania pn. "Wirtualny katalog grobów powstańców wielkopolskich z gminy Suchy Las i okolic”.
Działania zrealizowane przez Referat Promocji Gminy Suchy Las z zakresu ochrony dziedzictwa historycznego i kulturalnego gminy w 2023 r.
1) Reportaże filmowe z wydarzeń i uroczystości patriotycznych, publikowane na stronie tv.sl, You Tube oraz Facebook:
Rocznica wybuchu II wojny światowej – uroczystość 1 września 2023 r. w Łagiewnikach.
Obchody 104. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości w miejscach pamięci w Biedrusku, Chludowie i Golęczewie – 11 listopada 2023 r.
Obchody Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego w Suchym Lesie – 27 grudnia 2023 r.
2) Informacje o uroczystościach, informacjach związanych z zabytkami i miejscami pamięci publikowane w mediach społecznościowych gminy – Facebooku i Instagramie. Ponadto działa grupa na Facebooku „800 lat historii”, na której publikowane są i udostępniane informacje/zdjęcia/dokumenty związane z historią gminy, w tym o zabytkach.
3) „Odkryj gminę Suchy Las” – to cykl spacerów krajoznawczych po trzech najatrakcyjniejszych turystycznie miejscowościach w gminie: Golęczewie, Chludowie i Biedrusku. Odbyły się dwie edycje – letnia i jesienna, łącznie 6 spacerów (w każdej wzięło udział od 30 do 60 osób).
Ideą spacerów była promocja historii gminy poprzez opowiadanie o niej w miejscu, z którym jest związana, pokazanie uczestnikom ciekawych miejsc i dotarcie do tych, które na co dzień są niedostępne.
Głównym przewodnikiem i opiekunem merytorycznym spacerów był p. Ryszard Chruszczewski – regionalista, autor m.in. „Ilustrowanych dziejów gminy Suchy Las”.
W każdej miejscowości do p. Chruszczewskiego dołączały osoby, które o danym miejscu mogły powiedzieć jeszcze więcej. I tak w Golęczewie przewodnikiem był p. Grzegorz Grupiński – autor strony goleczewo.com. W Chludowie swoimi opowieściami dzielili się ojcowi werbiści oraz p. Andrzej Młodziejowski i p. Andrzej Ogórkiewicz, którzy oprowadzili uczestników po Starym Barze. W Biedrusku natomiast wycieczce przewodził p. Krzysztof Łączkowski – wieloletni mieszkaniec Biedruska, a przede wszystkim opiekun górującej nad miejscowością wieży ciśnień, do wnętrza której zostali zaproszeni uczestnicy wycieczki (za zgodą Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu).
Wszystkie spacery cieszyły się ogromnym powodzeniem nie tylko mieszkańców gminy, ale również osób spoza gminy, a nawet spoza Wielkopolski! Na koniec każdego spaceru odbył się konkurs, w którym najuważniejsi słuchacze zdobyli książki ufundowane przez Gminę Suchy Las oraz Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną.
4) Na stronie www.suchylas.pl powstała zakładka dedykowana pomnikom przyrody – informacje przygotowane przez Referat Ochrony Środowiska zostały w przejrzysty sposób zebrane i umieszczone w miejscu pn. „Pomniki przyrody”. Strona zawiera spis pomników wraz ze szczegółowym ich opisem oraz dokumentacją zdjęciową.
5) Przygotowane zostały dwa nowe Questy – rodzaje gry terenowej. Questy powstały we współpracy z Lokalną Grupą Działania Kraina Trzech Rzek. Ukazały się dwa Questy:
“Mniej lub bardziej znani z Gminą Suchy Las związani” – quest po Suchym Lesie,
„O niepodległości i wojskowości w Biedrusku” – quest po Biedrusku.
Trasę gry można przejść z aplikacją Questy – Wyprawy Odkrywców lub z klasyczną wersją drukowanej ulotki. Obie gry znajdują się w bazie questów na stronie questy.org.pl.
6) Zrealizowany został film promocyjny o kościele pw. Wszystkich Świętych w Chludowie we współpracy z Paucis Verbis – film dostępny jest na kanale YouTube Gminy Suchy Las pt. „Kościół w Chludowie”. Film za pomocą zdjęć opowiada dzieje kościoła w Chludowie.
Prace porządkowe i zabezpieczające na terenie nieczynnych cmentarzy oraz miejsc pamięci narodowej zlokalizowanych na gruntach Gminy Suchy Las
Na nieczynnych cmentarzach oraz miejscach pamięci narodowej, zlokalizowanych na gruntach gminnych podjęto działania zmierzające do oczyszczenia z odpadów i samosiewów.
Na cmentarzu ewangelickim w Golęczewie przy ul. Dworcowej wykonano prace porządkowe poprzez koszenie terenu cmentarza o powierzchni 2.500 m2, z częstotliwością 8 razy w roku. Koszt rocznego utrzymania wyniósł 4.500,00 zł brutto.